Tips Marketing via Facebook


Saat ini dunia maya sudah bukan suatu hal yang aneh atau langka lagi, hampir semua orang sudah bisa memperoleh informasi lewat dunia maya, tak terkecuali dunia marketing dan bisnis,banyak juga orang yang menggunakan internet sebagai lahan untuk mencapai tujuan dalam menjual ataupun membeli,dibawah ini adalah tips untuk marketing via facebook :

 1. Walau apa tujuan menyertai facebook, utamakan asasnya yakni ‘networking’. atau didalam kata lain, berteman, bersosial, berkomunikasi serta ada hubungan.

2. Harus dapat membikinkan orang jelas dengan diri kita layaknya apakah product atau perkhidmatan yang kita menawarkan. perihal ini sangat harus serta mutlak. bila tidak, kita dapat ‘tenggelam’.

3. Di laman situs sosial, orang lebih senang lihat apakah yang kita kerjakan dari masa ke masa. lantas pakai manfaat layaknya photos serta video sebaik-baiknya.

4. Sertai group yang terkait serta add ahli-ahli di group itu sebagai friend kita. beritahu mereka bahawa kita juga yaitu pakar pada group tersebut. ini yaitu di antara langkah untuk menambah kawan tanpa membikinkan mereka sangsi siapakah kita.

5. Berikanlah informasi yang bernilai. diri kita dapat jadi bernilai di mata pakar fb bila informasi atau info yang kita berikanlah bernilai buat mereka. di fb, lebihkan ‘sharing’ berbanding promosi hanya.

6. Di antara langkah lain untuk menambah friend yaitu dengan menyemak emel-emel pelanggan kita di fb. bila ada, add mereka serta beritahu tentang anda.

7. Selepas add seseorang, komunikasi pertama yaitu sangat mutlak. janganlah sesekali terus lakukan promosi pada mereka. bisa mulakan dengan ucapan terima kasih serta salam perjumpaan.

8. Umumnya orang terlampau takut untuk beli melewati internet kerana alasan sulit meyakini. begitupun untuk yakin pada mana-mana individu atau pihak yang lakukan promosi di internet. begitupun di fb.

9. Bila memiliki kamera atau webcam, bisa terus rekod video gunakan manfaat video recorder di fb.

10. Pakai manfaat “tagging” sebaik-baiknya, namun tag mereka yang terkait sahaja. elakkan tag dengan terus-terusan kerana ia bisa membikinkan mereka marah serta menganggu area fb mereka.

11. Hari lahir : di antara langkah untuk berkomunikasi dengan ahli-ahli fb yaitu ucapkan ucapan-ucapan yang baik-baik pada mereka bersempena ulangtahun kelahiran mereka. status hari lahir ada di bahagian home fb.

12. wujudkan group atau fan page sendiri yang mana ia memiliki sebagian berlebihan berbanding akaun peribadi ( personal profile akun ).

13. Event : didalam diam, telah banyak pihak perniagaan atau individu yang berjaya memperoleh peserta untuk program saran mereka cuma melewati facebook. langkahnya yaitu gunakan manfaat event.

14. Bila cocok, bisa integrasikan akaun facebook dengan twitter serta juga situs (blog) ( rss ).

15. Chat : tanpa butuh memakai aplikasi lain di luar fb, kita bisa memakai manfaat chat untuk terlibat perbincangan suatu hal perkara berbarengan pelanggan. tetapi yakinkan langkah ini tidak membikinkan periode kita habis demikian saja tanpa kawalan.

16. Pelbagaikan wujud penulisan di fb. elakkan terlampau streotaip atau kaku dengan satu-satu langkah sahaja. masukkan unsur-unsur humor, fakta, statistik, pendapat, berita, link ke artikel yang menarik, masalah, memakai imej didalam penulisan di nota ( notes ), senarai serta pelbagai lagi wujud.

17. Pakai bhs atau langkah penulisan yang bisa difahami oleh seluruh golongan. bhs sms ( shortcut ) umumnya difahami oleh orang-orang muda sahaja, namun tidak untuk orang-orang lama. begitupun bhs pasar, tidak seluruh bangsa bisa memahaminya. sinyal seseorang itu serius didalam bisnis yaitu, mereka dapat melindungi langkah penulisan serta bhs mereka sebaik-baiknya.

18. Hindari menulis suatu hal yang negatif, atau lakukan suatu hal yang kurang elok. seorang usahawan ( terlebih yang berjaya ) umumnya dapat dipandang sebagai hebat serta positif. bila kita ( usahawan ) menulis suatu hal yang tunjukkan kita lemah, gampang mengeluh, tidak bersabar serta cepat menyerah.

19. Bila tiada idea untuk menulis suatu hal di fb, pakai saja manfaat link memasukkan link ( pautan ) ke mana-mana artikel di situs (blog), lagi-lagi bila kita memiliki sesuatu situs (blog) yang sudah ditulis dengan banyak artikel.

-->

No comments:

Post a Comment